Race ABS

Universeel abs systeem tbv race auto's

Veel fabrieks-raceauto's zijn tegenwoordig voorzien van een race abs systeem. ALBI Engineering levert abs systemen speciaal ontwikkeld voor de autosport. Door de jarenlange praktijkervaring met diverse systemen, kunnen wij nu voor elke auto een geschikt 'stand alone' abs systeem ontwerpen. Eén van de voordelen is dat dit systeem niet hoeft te communiceren met de ecu van de auto.

ALBI Engineering is dealer van Bosch Motorsport race abs kits, het beste systeem op de markt.

Klik hier voor de Bosch Motorsport folder.

Klik hier voor de Bosch Motorsport website.

De programmeerbare Bosch kits, met o.a. 9 standen, kunnen door ons of door uzelf samengesteld worden. De kit bestaat o.a. hydraulische unit met ecu, abs snelheidsensoren (indien niet de originele gebruikt kunnen worden), remdruksensor, gyro-/acceleratiesensor, standen- + on/off switch en een diagnoseled. Met speciale software is diagnose en ontluchten mogelijk. Via can bus kunnen o.a. de wheelspeed signalen doorgegeven worden aan de motor-ecu voor o.a. datalogging- en/of tractioncontrol. Indien can bus niet mogelijk is, kunnen digitale speed-outputs gemaakt worden.

ABS M4 Kit Clubsport - Complete kit met standaard kabelboom - v.a. € 5400.- excl btw

ABS M4 Kit 1 - Complete kit met custom kabelboom met standaard stekkers - v.a. € 6428.- excl btw

ABS M4 Kit 2 - Complete kit met custom kabelboom met motorsport stekkers - v.a. € 7563.- excl btw

ABS M4 Kit Porsche 991 Cup Plug and Play - v.a. € 8800.- excl btw

ABS M4 Kit Porsche 991 Sportscup Plug and Play - v.a. € 8500.- excl btw

ABS M4 Kit Porsche 996/997 Cup Plug and Play - v.a. € 8000.- excl btw

ABS M4 Kit Porsche 997 RSR Plug and Play - v.a. € 8633.- excl btw

Informeer naar de mogelijkheden.

Overige opties

ALBI kan op basis van de Conti Teves MK60 abs unit een kit gemaakt worden welke ook veel gebruikt is op Motorsport BMW's. Een complete kit bestaat o.a. uit: hydraulische unit, ecu, abs snelheidsensoren, remdruksensoren, gyro-/acceleratiesensor, on/off switch, software+comm kabel, schema en een diagnose- + on/off led. U kunt zelf de kabelboom maken of ALBI kan dit verzorgen. V.a. 2750.- ex btw.

Een budget abs kit kan gemaakt worden op basis van een E36 M3 abs pomp en ecu met Groep N racesoftware. Ecu al v.a. 750.- ex btw. Vraag naar de mogelijkheden.

Theorie

De voordelen van race abs zijn o.a. dat de auto bestuurbaar blijft in alle omstandigheden. Het gaat ook vaak om wisselende grip op de baan, een onverwachte reactie van de auto of juist een onverwachte reactie van een andere auto. Hierdoor kan door 'flat spots' de band beschadigt raken of zelfs kapot gaan.

Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Snelheidsensoren detecteren bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS systeem kort remkracht weg. Dit gebeurt per wiel. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. Wanneer de blokkering van de wielen vermeden is, wordt de remkracht terug hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Het elektronische ABS kan dit veel sneller en preciezer dan een coureur.

De verschillen tussen straatauto's en raceauto's zijn o.a. de banden (slicks), remmen en schokdempers/ophanging waardoor het remgedrag heel verschillend is. In de software van de race abs is, in tegenstelling tot standaard abs systemen, met al deze factoren rekening gehouden en aangepast.