Race ABS



Universeel abs systeem tbv race auto's

Veel fabrieks-raceauto's zijn tegenwoordig voorzien van een race abs systeem. ALBI Engineering levert abs systemen speciaal ontwikkeld voor de autosport. Door de jarenlange praktijkervaring met diverse systemen, kunnen wij nu voor elke auto een geschikt 'stand alone' abs systeem ontwerpen. Eén van de voordelen is dat dit systeem niet hoeft te communiceren met de ecu van de auto.

ALBI Engineering is nu ook dealer van Bosch Motorsport race abs kits. Klik hier voor meer informatie.

De programmeerbare Bosch kits, met 9 standen, kunnen door ons of door uzelf samengesteld worden. Als de can bus niet met de ecu werkt, kunnen ook speed-outputs gemaakt worden, die weer gebruikt kunnen worden voor een datalogging- en/of tractioncontrolsysteem.

Bosch M4 Clubsport kit met standaard kabelboom is er v.a. 5400.- ex btw. M4 kit met custom kabelboom op aanvraag.

Informeer naar de mogelijkheden.

Ook kan op basis van de Conti Teves MK60 abs unit een kit gemaakt worden. Veel gebruikt op BMW's. Een complete kit bestaat o.a. uit: hydraulische unit, ecu, abs snelheidsensoren, remdruksensoren, gyro-/acceleratiesensor, on/off switch, software+comm kabel, schema en een diagnose- + on/off led. U kunt zelf de kabelboom maken of ALBI kan dit verzorgen.

De voordelen van race abs zijn o.a. dat de auto bestuurbaar blijft in alle omstandigheden. Het gaat ook vaak om wisselende grip op de baan, een onverwachte reactie van de auto of juist een onverwachte reactie van een andere auto. Hierdoor kan door 'flat spots' de band beschadigt raken of zelfs kapot gaan.

Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Snelheidsensoren detecteren bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS systeem kort remkracht weg. Dit gebeurt per wiel. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. Wanneer de blokkering van de wielen vermeden is, wordt de remkracht terug hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Het elektronische ABS kan dit veel sneller en preciezer dan een coureur.

De verschillen tussen straatauto's en raceauto's zijn o.a. de banden (slicks), remmen en schokdempers/ophanging waardoor het remgedrag heel verschillend is. In de software van de race abs is, in tegenstelling tot standaard abs systemen, met al deze factoren rekening gehouden en aangepast.