TPMS tyrepressure

NEW !!

ALBI Engineering has developed a plug&play Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) based on BF1systems TPMS. This system measures the exact tirepressure and transmits these by can bus to a (dash)logger. These pressures can be recorded, displayed on a dash or send to the pitlane by the Telemetry kit. For more information, contact ALBI

ALBI Engineering heeft op basis van de BF1systems TPMS een plug&play Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) kit ontwikkeld. Dit systeem meet tijdens het rijden de precieze bandenspanningen en geeft dit door aan de (dash)logger via can bus. Deze drukken kunnen vervolgens gelogd worden, op een display worden weergegeven of ook bijvoorbeeld via de Telemetry kit naar de pits worden gestuurd. Analyse van de drukken geeft een duidelijk beeld van het verloop gedurende een training of race en zodoende erg belangrijk bij het bepalen en berekenen van de begindruk voorafgaand aan de sessie.   

BF1systems TPMS wordt ook gebruikt in o.a. F1, LMP1-2, , LMS, WTCC, WRC en GT3. ALBI heeft door een standaard kabelboom, eenvoudigere connectoren en behuizing te gebruiken deze kit zodoende goed geschikt gemaakt voor alle niveaus autosport. zoals bijvoorbeeld TCR en GT4.

De ALBI kit is uitvoerig getest op o.a. een Porsche 991 GT3 tijdens een aantal VLN races, waar naast de monitoring van de gewenste drukken ook scherp werd gelet op langzaam leeglopende banden wat op de 20km lange Nordschleife uiteraard funest kan zijn.

Bandenspanningen zijn één van de, zo niet dé belangrijkste variabelen van een raceauto. Vaak wordt dit na een stint of sessie gemeten bij terugkomst in de pits. Dit geeft echter niet altijd een reeël beeld van de drukken tijdens het rijden.

De kit bestaat uit een ecu en 4 trigger antennes (bij elk wiel) die de vooraf ingeleerde sensoren automatisch herkennen wanneer deze (in de velg gemonteerd) op de auto gezet worden, ook wanneer deze gewisseld worden. ALBI heeft een standaard kabelboom voor deze kit gemaakt die praktisch in elke auto past. Er is echter een mogelijkheid om met simpele verlengkabels (DTM 3pm connectors) deze in de auto pas te maken. Uiteraard is een kabelboom op maat ook mogelijk tegen meerprijs.

Alle data (1Hz, drukken, temperaturen en waarschuwingen) worden in de ecu verwerkt en via (programmeerbare) can bus uitgestuurd naar de (dash)logger. Dit kan bijvoorbeeld perfect aangesloten worden op can2 van een AIM MXS/MXG/MXL2/Evo5 systeem. Voor AIM heeft ALBI deze can bus al voorgeprogrammeerd en kan in Racestudio3 eenvoudig geïmporteerd worden.

Andere merken dataloggers kunnen ook eenvoudig het can protocol invoeren of aanpassen.

ALBI TPMS kit: Ecu + 4x trigger antenne + kabelboom: € 2250.- excl btw

Sensor: € 175.- excl btw per stuk

Ventiel: € 18.50 excl btw per stuk (0 graden hoek, diameter gat doorgeven bij bestelling)

Componenten:

1 x ECU

4 x LF Trigger antenne

4 x Wielsensor & ventielen

Voeding:

ECU – 12V

Current – <300mA

Wielsensor:

25mbar/bit sensor

Bereik – 0 – 5.375bar

Resolutie – 25mbar/bit

Nauwkeurigheid – ±25.0mbar

Frequentie - 1Hz

Gewicht - 30g

Temperatuur bereik – -40°C – 175°C